Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van ruudensuze - WaarBenJij.nu Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van ruudensuze - WaarBenJij.nu

Myanmar

Door: Suze & Ruud

05 Februari 2015 | Myanmar, Rangoon

We zijn inmiddels weer terug in Thailand van een onvergetelijke rondreis door het fascinerende Myanmar. Het is moeilijk in woorden uit te drukken wat Myanmar zo magisch maakt, want het is echt een land om te ervaren...
Na meer dan 20 jaar te zijn afgesloten van de buitenwereld door een streng militair regiem, heeft het land de grenzen pas een aantal jaren geleden geopend. Hierdoor hebben ze de hele globalisering niet meegemaakt en is het land totaal verschillend van alle andere landen. We hebben intens genoten en ons elke dag weer verbaasd over iets anders:

- Het geloof wordt hier in een totaal andere dimensie beleefd dan dat we tot nu toe hadden gezien en speelt een cruciale rol in ieders leven. Mensen wonen voornamelijk in bamboe hutjes, terwijl het hele land bezaaid is met enorme gouden pagoda's, buddhabeelden en de mooiste bouwwerken.
- Mensen zijn super vriendelijk, geïnteresseerd en nieuwsgierig. Doordat het land pas relatief kort open is voor toeristen, zijn veel mensen erg benieuwd naar wie hun land komt bezoeken. Dit uitte zich in de vele foto's die er van ons zijn gemaakt, maar ook dat we in een theehuis bijvoorbeeld de hele tijd aangestaard zijn. En dan niet onopvallend, nee mensen kwamen gewoon 30 cm van ons af zitten.
- De tanden van (vooral) mannen, zijn helemaal rot en rood, door de 'betelnut' (een pakketje gemaakt van een blad met daarin een noot, een beetje tabac, limestonepoeder met water en nog meer poedertjes) waar ze de hele dag op kouwen. Het wordt dan een rode vloeistof waarna ze het uitspuwen. De hele straat ligt daardoor vol met rode vlekken, alsof er overal flink geknokt is.
- Het uiterlijk van de Burmezen is opmerkelijk te noemen. Zowel mannen als vrouwen dragen een rok. Het enige verschil is de manier van omknopen. Ook dragen zowel mannen als vrouwen op hun gezicht boomschors dat tot een poeder gemalen is en aangemaakt met water. Sommige mensen maken rondjes op hun wangen of stipjes en anderen smeren hun hele gezicht in. Dit is zowel het schoonheidsideaal als dat het hen beschermt tegen de zon (want je huid mag natuurlijk niet te donker worden).
- De meeste mensen hebben nog geen bankrekening. Doordat het geld hier erg weinig waard is, zie je regelmatig enorme stapels geld voorbij komen in bedrijfjes. Ook huizen worden contant afgerekend, waardoor mensen met boodschappentassen vol met briefjes naar de makelaar gaan.
- Vooral oude vrouwtjes roken sigaren. Een van de vrouwen had een sigaar van wel 30 cm lang en zo'n 5 cm dik!
- Het platteland lijkt net een film. Geen enkele weg is nog verhard, maar alle wegen zijn bruine stoffige zandpaden, alle huizen zijn van bamboe gemaakt, waar mensen nog op een open vuur koken en het meest voorkomende vervoersmiddel een houten kar (inclusief houten wielen!) met twee ossen ervoor is.
- De hotels zijn vaak oud en slecht onderhouden, terwijl ze er toerenhoge bedragen voor rekenen. Als buitenlander mag je niet in elk hotel verblijven, omdat de hotels een speciaal (peperdure) vergunning moeten hebben. Hotels zijn daardoor veel duurder dan in de andere Aziatische landen.
- Ondanks dat veel mensen hier in houten huisjes wonen, op veel plekken het water nog uit een put gehaald moet worden en er nog ossen met kar rondrijden, zie je bijna iedereen met een smartphone rondlopen. (En dat terwijl er bijna nergens bereik is en alleen in de grootste steden 3G is!)

Yangon
Aangezien Yangon de eerste stad was die we bezochten, hebben we onze ogen uitgekeken. De eerste indruk van het echte leven in Myanmar kregen we toen we de circular train namen, die door de stad en de nabijgelegen dorpjes reed. Een heel avontuur aangezien het spoor niet bepaald recht was, waardoor het er soms harder aan toe ging dan een achtbaan! In de dorpjes wonen de meeste mensen nog in bamboe hutjes. Naast een klein stukje land waar ze groentes op verbouwen en waar sommige mensen in het bezit zijn van een brommertje, hebben ze daar echt helemaal niets. Ondanks dat, ogen mensen wel heel gelukkig en zagen we veel mensen lachen (vaak om ons omdat ze niet elke dag zo'n rare kleur haren zien) en zwaaiden ze allemaal vriendelijk en leken ze bijna vereerd wanneer we terug zwaaiden.
Alles werd met deze trein vervoerd, zo zagen we hele kasten, zakken van meer dan een kubieke meter, kisten vol groentes en vrouwen met grote schalen met theekannen en pannen op hun hoofd. De tweede avond hadden we afgesproken met Jan Willem die hier al een tijdje woont. Het was gezellig en super handig, want hij heeft ons veel goede tips gegeven waar we de rest van de drie weken veel profijt van hebben gehad!

Mandalay en omstreken
In Mandalay fietsten we eerst een dagje rond langs prachtige pagoda's (soms zelfs met een vriendelijk monnik die met ons mee liep), Marble district, de gold leaf workshop (waar alle gouden blaadjes met de hand plat geslagen worden die de mannen op de buddha's plakken) en toen door naar Amarapura, waar zich de U-Bain Bridge bevond. We leken wel een stel beroemdheden, want we werden letterlijk elke honderd meter 'gevraagd' (de meeste spreken hier nog geen woord Engels, maar lieten hun telefoon zien en vroegen iets in het Burmees) of ze een foto van ons mochten maken of dat ze met ons op de foto mochten. De verwonderde en daarna dankbare gezichten waren het zeker waard om over de 1,2 kilometer lange brug, heen en weer, zo'n 1,5 uur te doen! De volgende dagen huurden we een motorbike om naar de omliggende plaatsjes te gaan. Eerst reden we een hele dag door Sagaing dat heuvelachtig is, aan de rivier ligt en helemaal bezaaid is met pagoda's en andere prachtige bouwwerken. Pyin oo Lwin was de volgende bestemming, een bergdorpje en Engels koloniaal stadje. Het was slecht weer geworden en zo mistig dat we geen 5 meter meer vooruit konden zien toen we aankwamen. De locals hadden dit nog nooit gezien en waren druk foto's aan het maken en deze aan het posten op Facebook. De volgende dag was het gelukkig weer opgeklaard en bezochten we een waterval waarna we via de backroad terug reden. De weg leidde over een bergkam, waardoor we aan weerszijde een vallei konden zien. Deels onverhard en vol grote keien, een hele uitdaging! Al hadden we al heel wat uurtjes op de motorbike doorgebracht, deze route behoord toch zeker wel tot een van onze favorieten!

Bagan
Vanuit Mandalay namen we de boot naar Bagan. Het duurde zo'n 11 uur maar het was heerlijk op het dek in het zonnetje en zowel de zonsopkomst als zonsondergang waren weer spectaculair. Grappig detail, het personeel had oude t-shirts van de Lidl aan met een opdruk van hun bedrijf op de achterkant. Waarschijnlijk hebben ze geen benul van wat de Lidl is, want supermarkten kennen ze hier nog helemaal niet.
Van Bagan kun je het beste de foto's bekijken om er een goede indruk van te krijgen. We hebben twee ochtenden de prachtige zonsopgang bekeken (waarvoor we wel steeds om 5 uur op moesten staan!) en twee hele dagen over smalle zandpaadjes tussen alle tempels doorgefietst. Net toen we het er over hadden dat we nog zo weinig wildlife hadden gezien, schoot er vlak voor ons een flinke slang, van zo'n 2,5 meter, de weg over en verstopte zich in een grote hooiberg.

Kalaw en Inle Lake
We hadden Ko Kyi gebeld, een gids die Jan Willem ons aanraadde om een trekking van 3 dagen naar Inle Lake te doen. Helaas had hij al een andere groep maar hij stelde ons graag voor aan zijn vriend Puta. Ze kwamen ons samen ophalen van de bus en hadden het goedkoopste en beste hotel voor ons geregeld dat we in Myanmar hebben gehad. Ondanks dat Ko Kyi niet de trekking met ons kon doen, nodigde hij ons die avond wel uit om te komen eten bij zijn familie. De volgende dag vertrokken we samen met Puta, die we in de daarop volgende dagen aardig afgemat hebben. Met name Ruud loopt graag door en we kwamen overal veel eerder aan dan de planning was. Puta zijn Engels was niet bijster best en, zoals veel Burmezen doen, slikte hij ook nog alles in en praatte hij erg zacht. Het was leuk om alles over het land te kunnen vragen. In het begin was hij wat verlegen en gaf hij alleen antwoord op onze vragen. Naarmate de tijd vorderde, ontdooide hij en begon ook dingen uit zichzelf te vertellen. De route was prachtig met mooie uitzichten en veel kleine dorpjes en landbouw op traditionele wijze. We hebben geslapen bij zijn opa en oma die eind 70 zijn en in een bamboehutje zonder voorzieningen (geen douche, toilet, bedden of stoelen) leven. Heel indrukwekkend. De trekking eindigde met een boottocht over Inle Lake. Een prachtige tocht, langs allemaal huizen die op palen in het meer waren gebouwd, drijvende tuinen waar gewassen werden verbouwd en misschien nog wel het meest speciale: vissers die met één been hun peddel vasthouden en roeien terwijl ze met hun handen met de visnetten bezig waren.

Bago en Hpa An
In Bago hebben we ook veel mooie tempels bezocht, maar zijn we vooral heerlijk uiteten geweest. In een super luxe ogend restaurant, helemaal van teak, vonden we dat we onszelf weleens mochten laten verwennen. De gerechten waren $1,5 tot $5,-! Het was hilarisch. Er kwamen zes mannen aan onze tafel. De een nam de bestelling op, 2 kwamen er bestek brengen, weer een ander pakte het overige servies van tafel en de servet werd op onze schoot gelegd. Het klinkt allemaal heel chique, maar het was klungeligheid ten top. Ze liepen elkaar allemaal in de weg. De een had de borden net weggehaald, terwijl de volgende tegen hem zei dat hij ze alleen om moest draaien, waarna hij weer terug kwam en ze weer terugzette. We hebben zo hard gelachen, dat we helemaal vergeten zijn om er een foto van te maken! Maar wel heerlijk gegeten en de eigenaar kwam ons nog speciaal bedanken en zijn visitekaartje geven want ze waren pas net open.
In Hpa An hebben we weer een paar dagen sightseeing gedaan op de motorbike. Ondanks dat we niet zo van grotten houden, hebben ze er in Myanmar wel iets heel moois van gemaakt met beelden, buddha's en pagoda's. Ook was er een grot waar elke avond bij zonsondergang duizenden vleermuizen uit kwamen vliegen, een indrukwekkend tafereel.

Daarna zat Myanmar er weer op een moesten we een dagje bussen om 's avonds vanuit Yangon naar Bangkok te vliegen.

En de foto's...

• 08 Februari 2015 - 08:54

Melvin:

Hee wereldreizigers,

Wat heerlijk om al jullie verhalen te lezen. Klinkt allemaal erg fantastisch!
    Geniet er nog van de laatste weken!

Groetjes Melvin, Eef en Niek

• 09 Februari 2015 - 12:44

Mieke Aarts:

Een prachtig verhaal over een prachtig land! Bedankt weer en een vraagje aan Suze: wil /kun jij woensdag 11 of 25 maart met Marlous, Marly, Jan en mij uit eten? Groeten van ons allen, Mieke.

• 25 Februari 2015 - 19:23

Jan En Ans:

Heej ruud en suze prachtige verhalen en wat zijn jullie weer veel ervaringen en indrukken rijker.

Tot gauw gr Jan en ans