Trans Mongolië Express - Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van ruudensuze - WaarBenJij.nu Trans Mongolië Express - Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van ruudensuze - WaarBenJij.nu

Trans Mongolië Express - Rusland

Door: Suze & Ruud

11 Oktober 2014 | Rusland, Moskou

Na bijna twee weken hebben we Rusland inmiddels verlaten en het is als volgt bevallen...

Hans en Joost brachten ons de 29e naar Keulen, waar vanaf we in 3 uur met het vliegtuig naar Moskou vlogen. Ons hotel: Een half verlichte binnenplaats waar alleen maar ijzeren deuren op uit kwamen. Een soort decor van een filmset. Gelukkig wisten we de deur te vinden en na heel wat pogingen de cryptische omschrijving te ontcijferen, wisten we uiteindelijk ook binnen te komen en kropen lekker in ons bedje.
De volgende dagen bezochten we het Rode Plein, het Kremlin en een van de grootste winkelcentra van Moskou: het GUM. Op het Rode Plein zagen we de indrukwekkende St. Basil's Cathedral en het State History Museum. De metrostations zijn hier ook een echte bezienswaardigheid. Om er überhaupt te komen, moet je al met een roltrap waarbij je het einde niet eens kunt zien. Elk station heeft iets anders speciaals. De ene is helemaal van marmer, de volgende van mozaïek en weer een andere staat vol met bronzen beelden. Verder bezochten we grote parken met Lenin standbeelden en oorlogsherdenkingen en gigantische kerken, vaak wit met gouden daken.

Dingen die ons ons opgevallen zijn in Moskou:
- er is in Moskou niets van de situatie met Oekraïne, MH17 of de boycot te merken...de Mc Donaldsen zijn allemaal gewoon open en alle schappen in de supermarkt zijn gewoon gevuld.
- de gemiddelde Rus is heel vriendelijk. Ondanks dat ze geen Engels spreken, proberen ze je toch te helpen. Meestal door dezelfde zin vriendelijk in het Russisch te blijven herhalen (levert hilarische situaties op)
- het communisme is nog goed terug te vinden, bijvoorbeeld in de banen op straat. Efficiëntie kennen ze niet. Bij elke activiteit staan minimaal 5 mensen te kijken hoe ze het klaarkrijgen. Bijvoorbeeld stukjes asfalt 1 meter verderop op een hoopje gooien
- er zijn zoveel monumenten en gebouwen die het statige Rusland symboliseren, dat je een heleboel mooie gebouwen mist door de overweldiging van sommige andere. Er zijn er ook veel vervallen, maar men is druk om alles weer te herstellen.
- er zijn zoveel vage en rare regeltjes, bijvoorbeeld dat je je moet registreren waar je je bevindt, dat zelfs de Russen zelf je er niet mee kunnen helpen. We hebben hiervoor in drie dagen drie verschillende gebouwen bezocht (werden steeds ergens anders heb gestuurd) en daarna waren we alsnog niet geregistreerd. Dus we knepen 'm even bij de grens. Uiteindelijk bleek dat de inspanningen voor niets te zijn geweest, want op de grens vroegen ze er niet eens om!

Na ons bezoek aan Moskou verdwenen we voor 4 dagen aaneengesloten in de trein, de Trans Mongolië Express. We ontmoetten een aantal gezellige Russen (moesten met hen op de foto en kregen vanalles zoals wiskey, jam en koekjes) en zagen veel berken en naaldbomen. De eerste sneeuw viel, er waren allerlei verkopers tijdens de stops met emmers uien of appels en we dronken veel thee, koffie en aten noodles want er is een boiler (op kolen) in de trein. Heerlijk ontspannen allemaal.

Na 4 dagen kwamen we aan in Krasnoyarsk. Een echte Russische industriestad die aan de Yenisej rivier ligt. Na een flinke wandeling te hebben gemaakt langs al deze bouwwerken, een typische kerk in Siberische (houten) bouwstijl, een gigantisch standbeeld van Lenin en een soort pretpark, begon het alweer te schemeren. De volgende dag en nacht brachten we in de trein door om vervolgens in Irkutsk aan te komen.

Ten opzichte van Krasnoyarsk had Irkutsk een gezelliger sfeertje met een hoop barretjes en restaurantjes. En ook hier stond het weer vol met gigantisch mooie kerken maar ook veel oude Siberische houten huizen. Na een nachtje gingen we naar Listvyanka aan het Baikalmeer, 's werelds grootste zoetwatermeer. Het is 1637 meter diep en de inhoud wordt geschat op zo'n 20.000 kubieke meter, ongeveer 20% van de zoetwater voorraad (en dit water bevat ook heerlijke vis :-)). De volgende dag bedachten we om de stoeltjeslift te nemen voor een uitzicht over het meer. Helaas waren we te laat voor de zomer en te vroeg voor de winter wanneer dit een skigebied is en werd het een flinke klim. Ondanks dat het weer niet erg goed was en we daardoor geen super blauw meer en besneeuwde bergtoppen konden zien, was het uitzicht prachtig. In de avond stapten we weer voor 32 uur in de trein. Tot onze grote verbazing bleek dat we deze nacht een privé coupé hadden! De Russische grens was nog even bijzonder, omdat we hier 5 uur door moesten brengen en onze trein zelfs weg reed met al onze spullen toen we er even uit waren! Gelukkig kwam hij weer terug na een uurtje en konden we de grens naar Mongolië oversteken.

Zie hier de foto's: https://plus.google.com/photos/115127350444859083454/albums/6070387910384931249?banner=pwa&sort=1

• 15 Oktober 2014 - 19:29

Jacq:

Mooi geschreven, goed begin van jullie reis. Xxx

• 15 Oktober 2014 - 22:13

Maarten:

Ben nu officieel jalours :)

• 16 Oktober 2014 - 08:48

Bart:

Hoi Ruud en Suze,

Leuk om weer jullie reisverhaal te lezen :-D!!
    Jullie hebben alweer zo veel verschillende dingen gezien!!!
    Poetin heeft trouwens wel bijzondere materieel in zijn keuken... :-P

Veel plezier nog!!!

Grt Bart

• 16 Oktober 2014 - 09:14

Sanne:

Suzie en Ruud,
    Wat een avonturen hebben jullie nu alweer beleefd, fantastisch! En de foto's zien er super uit. Heerlijk zo'n reis. Ik ben nu alweer benieuwd naar jullie volgende verhaal!
    Pas goed op elkaar en geniet!
    Liefs Sanne

• 17 Oktober 2014 - 09:32

Tanja:

Hee Suze en Ruud,

Wat een mooie ervaringen hebben jullie nu alweer opgedaan! Ik ben heel erg benieuwd naar de rest van jullie reis :) De foto's zijn ook super!!

Liefs, Tanja

• 18 Oktober 2014 - 14:43

Jamy:

Whaaaa hoe gaaf !!!!

geniet er van !!! ben benieuwd naar de rest !