Fremantle en Perth - Reisverslag uit Fremantle, Australië van ruudensuze - WaarBenJij.nu Fremantle en Perth - Reisverslag uit Fremantle, Australië van ruudensuze - WaarBenJij.nu

Fremantle en Perth

Door: wij

01 Maart 2010 | Australië, Fremantle

Lieve allemaal, we zijn heel benieuwd hoe het met jullie is en of jullie de carnaval een beetje goed doorgekomen zijn... Is het feest ook zonder ons doorgegaan? En zijn jullie alweer een beetje ontdooit?
Hier is in ieder geval wat wij de laatste tijd hebben gedaan!

We brachten 2,5 week door in Fremantle en Perth (dat ligt dicht bij elkaar) om de VAN te verkopen. Als eerste zullen we even vertellen hoe dat is verlopen.

We hebben een prachtige advertentie gemaakt die jullie bij de vorige foto's al hebben kunnen gezien. Deze hebben we opgehangen in alle hostels in Perth en Fremantle (zo'n 20) en we hebben hem op de Australische marktplaats 'Gumtree' gezet.

De eerste week sliepen we in een prachtig park, Woodman Point, net buiten het centrum. Hier was 't nog luxer dan 'n camping, met BBQs, douches, toiletten en aan zee!

Nadat we alle hostels afgelopen waren in Perth, was 't tijd om even 'bij te komen' op 'n terrasje. We zaten nog geen 5 minuten...of we kregen al het eerste sms-je...de eerste kijkers! Ze waren enthausiast en 'lieten 't nog wel weten'...NIET DUS! Na 'n kleine week geen reacties meer te hebben gehad, besloten we prijs maar iets te verlagen (van 6000) naar 5250 dollar. Het goede was dat we weer meer kijkers kregen, maar het slechte was dat ook zij niets meer van zich lieten horen nadat ze waren komen kijken... en wij maar iedere dag de VAN oppoetsen!
Toen we 'n dagje op Rottnest Island waren (meer details volgen), werden we gebeld door Paul, de 86 jarige bewoner van 'n huis tegenover ons favouriete strand: South Beach. Hij was er geinteresseerd en kwam ons zelfs ophalen van de ferry 's avonds, terwijl hij de volgende dag pas wilde kijken! Hij liet verschillende huisgenoten meekijken die allemaal erg enthousiast waren (ook na de test-drive), maar voor de zekerheid wilde hij er toch nog even 'n mechanic naar laten kijken. Voor ons begon de tijd echter te dringen, maar we wilden de prijs nog niet verlagen voor 't geval dat Paul 'm kocht. Heel slim bedachten we om alleen in de hostels in Perth de prijs vast te verlagen naar 4500 (want daar kwam hij toch niet!). Op maandag deden we de check. 'T was even spannend wat de mechanic zou zeggen, maar hij vertelde Paul meteen dat 't een 'Pretty good car' was en ging daar nog even overheen: 'It's one of the better ones I have seen'. Yes! verkocht dachten wij... Er moest nog voor 1300 dollar aan geklust worden, dus na wat onderhandelen kwamen we op 'n mooie 4600 dollar (prima als je bedenkt dat wij 'm voor 5000 dollar gekocht hebben, er 30 000 km mee hebben gereden en nooit op 'n camping hebben hoeven staan!). Paul was echt een hele lieve man en hij nam ons mee om het papierwerk in te vullen ('Is that a decent way to do that?' vroeg hij) in een cafe waar veel beginnende kunstenaars exposeerde en wilde ons echt nog wat dingen over Fremantle vertellen en laten zien zoals ook een toffe vintage winkel en een gratis festival (ouwe hippie! haha).

Natuurlijk hebben we in de tussentijd ook nog 't een en ander gedaan in Fremantle en Perth.
We hebben vooral echt vakantie gevierd: zwemmen, op 't strand liggen, winkelen, ijsjes eten, terrasjes pakken en stappen. Verder hebben we de 'Art & Gallery Trail' en 'Convict Trail' van Fremantle gelopen.
Fremantle is 'n echte oude hippie stad met veel mooie oude gebouwen en exentrieke mensen. Er is altijd wat te beleven vooral in de weekenden, er zijn dan allerlei leuke markten, de terrasjes zitten extra vol en er zijn altijd straatartiesten.

Vanaf Fremantle gingen we af en toe met de trein naar Perth, wat maar 'n half uurtje is. We hebben zelfs nog 'n keer 'n gratis treinkaartje gescoord omdat we niet genoeg kleingeld hadden. Na veel gewik en geweeg gesloot de security van de trein ons 'n gratis kaartje te geven: 'cause you look like a good girl and boy, so I have to help you'. En in de trein raakten we aan de praat met 'n paar jongeren die versteld stonden van onze reis en zeiden: 'Wow, you guys don't look like you sleep in a car', waar wij natuurlijk weer de grootste schik om hadden...

In Perth is 't in vrijdag avond koopavond en de stad komt dan ook echt tot leven. En niet alleen met shoppers, er waren ook veel 'jezus-aanhangers' op de been. Heel normaal uitziende mensen (dat is hier meestal niet) en ook 'n hoop jongeren die aan het flyeren waren en iedereen wilden overtuigen van 'het woord van God'. In 'n grote kring stonden ze midden op 't plein en zongen (met 'n paar gitaren) steeds liedjes, waarna er een persoon in het midden stapte om zijn verhaal te vertellen: 'I gave my life to Jezus when I was 16...'

Toen we terugreden in de VAN...midden op 'n grote weg waar we niet konden stoppen...zakte er ineens 'n enorme harige spin tussen ons in naar beneden. We zaten allebei helemaal aan de buitenkant van onze stoel en terwijl Ruud probeerde de VAN op de weg te houden, ging Suze met de achterkant van d'r slipper aan de slag... denk je de natuur achter je te hebben gelaten en in 'n grote stad te zitten!

Behalve jullie allemaal hebben we ook de carnaval heel erg gemist. Gelukkig werd er hier ook nog 'n beetje carnaval gevierd! Behalve 'n oldtimer optocht was er op hetzelfde moment ook nog 'n carnavalsoptocht(je). Met was 'n soor Rio taffereel: Veel trommels en gejoel. 'N man of 100 trok verkleed door de straten. Er reden zelfs 'n paar rijdende badkuipen mee (die we 'n paar dagen later ook nog gewoon over straat zagen rijden...). Aan het einde van de optocht, danste iedereen op straat. De politie kwam er zelfs bij, maar wisten eigenlijk ook niet zo goed wat ze er aan moesten doen.

Ook hebben we verschillende keren gebruik gemaakt van de 'dance machine' in de gamehall, waar bleek dat Ruud z'n danskunsten toch minstens 3 keer zoveel punten opleverden dan die van Suze (tot haar grote ergernis) en hij zelfs highscores haalde!

Toen we de bus nog hadden brachten we nog een bezoekje aan Rockingham. We vonden het Pinguin eiland de vorige keer zo leuk dat we dit nog wel een keer wilde zien. Met deze keer de spullen niet heel goed ingepakt trotseerden we de hoge en wilde zee (NOT, 't kwam maar liefst tot aan ons middel) om nog een keer pinguins te zien. We konden ze dit keer moeilijk vinden maar diep weggekropen onder een rots vonden we er toch weer 2! Op de terugweg door het water hadden we weer veel bekijks van mensen die wel voor 17,50 dollar op de ferry zaten. Halverwege de tocht werd Ruud zijn achillespees nog 'bijna' doorgeknipt door een krab. Gelukkig trok hij zijn voet net op tijd weg en bleef de 'schade' beperkt tot een paar schrammen op z'n enkel en hiel.

Af en toe zijn we ook nog wel een beetje actief. Elke ochtend neemt Ruud een ochtendduik ben ik minder fan van). 1 dag hielden we echt sportdag die begon met frisbeen (waar de onstanders moesten vrezen voor hun leven). Allebei helemaal nat van het zweet begon de 2de ronde, de 1000 meter zwemmen en ronde 3 bestond uit basketbalen. Ondertussen had 1 van de dronken Ab's zich ook naar het speelveld begeven en vond dat hij ook wel even mee mocht doen. Motorisch zwaar gestoord en een geur die je niemand toewenst lieten we 'm toch een balletje gooien. Zwaar uit de richting maar met z'n zatte hoofd dacht Ab dat hij in 1 keer raak gooide!
In frisbeen waren we niet heel goed. De frisbee lifte goed op de wind en kwam in een boom terrecht, best hoog. Een leuk engels gezin wilde er wel voor zorgen dat hij naar beneden kwam en gingen met een bal aan de slag. We hadden ze nog gewaarschuwd maar binnen de kortste keren zat die ook vast in de boom en werd het crickethout erbij gehaald, je raadt al wat er gebeurde... 't was entertainment voor t hele park. Nadat alles 2 keer vast had gezeten gaven ze het uiteindelijk op maar inmiddels was het hele park gemobiliseerd en hebben een paar Hells Angels of zwervers (daar konden we het niet over eens worden) een andere backpacker in de boom getild die hem eruit haalde (en daarna wel helemaal onder de schrammen zat). We hebben hem maar niet vetreld dat de frisbee gebroken was!

Ook hebben we een bezoekje gebracht aan Rottnest Island dat 19 km uit de kust ligt. We moesten een half uur met de ferry en op Rottnest Island kregen we onze goed uitziende mountainbikes. Al gauw bleken het waardeloze stukken staal te zijn. Vooral die van Suze.. 't kraakte goed (dus een bel hadden we niet nodig) en als ze wilde schakelen vloog de ketting eraf. Op dit gebied kunnen ze dus nog wat van de Nederlanders leren! We hoefden niet lang te zoeken naar de eilandbewoners: Quokka's. T eiland is ontdenkt door een Nederlander die dacht dat dit ratten waren en het eiland zodoende 'Ratsnest' noemde, laten verbasterd tot Rottnest.
In de zee waren hier snorkeltrails uitgezet. 10 boeien met betonnen blokken onder water waarop informatie stond over wat je allemaal zag. Er was een weg die helemaal langs de kust van het eiland liep van 22 km die ons langs mooie uitzichtpunten en baaitjes bracht. Zo zagen we ook nog 3 dolfijnen voor onze neus langs zwemmen ('gewone' dolfijnen dit keer, geen bottlenose zoals we eerder hadden gezien). Het was leuk om het eiland op de 'Nederlandse' manier te hebben verkend (fietsend) maar we waren blij toen we de rit erop hadden zitten en we lekker naar de Red Roaster konden! Teruggekomen van de Ferry hoefden we dus ook niet een half uur terug te lopen naar de VAN maar werden we opgehaald door aankomend eigenaar van de VAN: Paul.

Na 'n week kwam de security toch zeggen dat we niet op Woodman Point mochten slapen en moesten we voortaan in straatjes slapen. Het was dus helemaal niet zo erg dat we naar 'n hostel moesten toen we onze bus verkocht hadden.
In het hostel deden we dingen die we in de VAN niet konden zoals warm douchen, een filmpje kijken, spullen in de koelkast zetten, Wii-en en internetten. Ook leerden we hier veel nieuwe mensen kennen. Dat was wel lekker maar het had ook zo z'n nadelen: de eerste nacht sliepen we in een zaal van 6 waar we twee bovenste bedden van een stapelbed die zich aan verschillende kanten van de kamer bevonden...gezellig! In 't tweede hostel hebben we een nacht wakker gelegen van een Nieuw Zeelander die het hele tropisch regenwoud heeft omgezaagd en je privacy is ook wel iets minder (als in Suze slaapt met 5 mannen op een zaal).

Vanavond vliegen we naar Sydney en over twee dagen naar Auckland (Nieuw Zeeland) waar ons volgende avontuur gaat beginnen. We gaan waarschijnlijk een autootje huren en weer lekker kamperen maar daarover de volgende keer meer.....

Check de foto's op: http://picasaweb.google.com.au/jansensuze/FremantleEnPerth#

Ook hebben we de onderwaterfoto's van het snorkelen in Coral Bay en Exmouth (Ningaloo Reef, zie vorige verhaal) online gezet op:

• 01 Maart 2010 - 07:20

Hans Jansen:

Jongens, wat een prachtige verhalen. Nou weten jullie in elk geval ook hoe het was toen ik jong was, in de jaren 60. Flower powertijd!!
    Hopelijk hebben jullie in Nieuw Zeeland net zo'n fijn vakantie als nu in Australië.
    Pap

• 01 Maart 2010 - 08:06

Jacqueline:

Geweldig, zo is carnaval ook wel leuk,niet zo koud. Goede reis naar Nieuw Zeeland xxx mam

• 01 Maart 2010 - 09:28

Sjors:

Wat een mooi verhaal weer! maar Suze je weet inmiddels toch wel dat Ruud altijd goed in spelletjes is! veel plezier in Nieuw Zeeland nog!
    XX Sjors

• 01 Maart 2010 - 15:07

Hans En Miep:

Ook wel heerlijk 'n poosje op een plaats, toch? Maar nu weer op naar jullie nieuwe avontuur! Goede reis en een hele fijne tijd. We zijn benieuwd hoe NZ gaat bevallen. (En wij beginnen al een beetje af te tellen).Heel veel plezier. xxx

• 01 Maart 2010 - 16:50

Wilma Zegers:

hallo,wat een verhaal weer ,het blijft leuk om te lezen,maar ook prachtige foto`s.
    En nu naar NZ ,ben benieuwd of het daar ook zo mooi en leuk is ,veel plezier nog.
    Groetjes Tommy en Wilma

• 02 Maart 2010 - 21:56

Marjan:

He hallo Ruud en Suze,

Wat een geweldig verslag weer.Leuk om zo alles mee te lezen wat jullie allemaal meemaken.Zijn de carnaval goed doorgekomen natuurlijk.
    Heel veel plezier in NZ en we kijken alweer uit naar jullie volgend verslag.Groetjes vanuit Huize van Beuningen.

• 03 Maart 2010 - 13:24

Nikki:

Hoi hoi,

De carnaval is helaas ook zonder jullie door gegaan, het was natuurlijk lang niet zo leuk maarja we deden het er maar mee!!

Inderdaad echt een mooie auto voor ons, leuk kleurtje, neem maar mee!!

Tot snel..kus

• 12 Maart 2010 - 12:07

Oma:

Heb jullie grote reisverslag weer helemaal gelezen,geweldigIk wens jullie nog een hele mooie vakantie in Nieuw Zeeland.Met mij gaat het uitstekend .gr.OMA