Outback & Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van ruudensuze - WaarBenJij.nu Outback & Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van ruudensuze - WaarBenJij.nu

Outback & Cairns

Door: wij

04 November 2009 | Australië, Cairns

G'day mates! Hier ons vierde verslag uit de fantastische serie 'Ruud en Suze op reis'.

Intussen hebben we al zo'n 3000km afgelegd en veel meegemaakt!
Allemaal super leuk en lief dat jullie onze verhalen zo goed volgen!

Aangezien het erg gezellig was met Daryl en Steff (degene waar we de auto van hebben gekocht), hebben we de hele dag en avond met hun doorgebracht. Daryl heeft ons alles laten zien van de auto. Hij heeft gewerkt bij Mercedes waar hij auto's heeft schoongemaakt en komt uit een auto familie. De auto zag er dan natuurlijk ook spik en span uit en hij heeft ons uitgelegd waar alle middeltjes voor diende, tot aan de tyreshine toe! (die kan mooi op het dak totdat we de VAN verkopen ;) )

's avonds in de kroeg hebben we vooral de hele avond geluisterd naar Daryl die hele avond verhalen over hun reis vertelde. Sommige heel nuttig, andere minder, maar daarom niet minder amusant, grappig en smeuig. Het was heel gezellig en het afscheid was, vooral voor Daryl die zijn geliefde busje achter moest laten, wel wat lastig...

Op aanraden van Daryl en Steff moesten we veel eten inslaan als we door de Outback gingen rijden, omdat daar alles erg duur is. Dus hebben we voor 250dollar eten ingekocht. Nou, daar konden we wel even mee vooruit!
Nog even even tanken, niet alleen de auto maar ook twee extra jerrycans, en toen konden we dan echt op weg.

De volgende dag bezochten we Litchfield Park. De eerste bezienswaardigheden waren de Magnatic Termite Mounts. Daarna was het tijd voor wat verfrissing bij de Bully Rockhole. Super mooi helder water. Je had steeds een soort bad, waar via een watervalletje het water naar het volgende bad liep.
Weer een stukje in onze bus op weg naar de Florence Falls, de Tolmer Falls en uiteindelijk de Wangi Falls. Hier zouden waterkrokodilletjes kunnen zitten, maar die aten visjes, dus konden we ook daar gewoon zwemmen. Aan de zijkant van het water was een stukje jungle waar ook een hele boom vol super grote vleermuizen hing (Fox Bads).
Daarna was het tijd om een camping op te zoeken. We vonden een mooie goedkope camping, waar we ons busje onder de mangobomen parkeerden.
Als klap op de vuurpijl zagen we 's avonds, toen we nog wat dronken, voor het eerst een kangeroe voorbij springen.

Na de hele nacht slecht geslapen te hebben omdat de kangaroe rond de bus mango's aan het eten was, werden we wakker en zat hij er nog steeds. Dat was toch leuk wakker worden!

Na het ontbijt dachten we op tijd weg te kunnen, maar helaas... Toen ik achteruit de camping af wilde rijden hoorden we een harde klap. Owja shit, er stond een kraan achter onze bus. Met hulp van een paar aardige mensen zijn we er zonder schade vanaf gekomen.

Onze volgende bestemming was Kakadu Park. We hebben er wat mooie uitzichtpunten gezien, maar de meest indrukwekkende plekjes konden alleen met 4WheelDrive bezocht worden. Jammer, maar helaas!

Nu dan echt op weg door de outback. Camperen op campings langs de Highway. Wat qua weg overigens niet veel meer is dan een gemiddelde 80km weg. Alleen mag je er dan 110-130 kmh.
De overnachtings plaatsen langs de Highway bestaan uit een BBQ, wc en een water (wat je vaak niet eens mag drinken!). Vanwege de kangaroes rijd je niet in het donker. De kans 's nachts een kangaroe te raken bleek vrij groot te zijn, gezien het aantal dat we bewegingloos langs de kant van de weg zagen liggen.

Half 7 - 7 uur is het donker en valt er nog weinig te beleven in de outback. Voor 10 uur slaap je dan ook en devolgende dag zit je rond half 6 weer rechtop in je bed. Waarna je moet wachten tot een uur of 7 tot de zon hoog genoeg staat omdat kangaroes dan nog steeds actief zijn.

Zo hebben we 6 dagen door de outback getoerd. De outback is een uitgestrekt gebied met dor gras en dorre bomen die op een hand te tellen zijn. Soms zie je om de 10min een auto, maar soms om het uur. Iedereen is wel blij om weer leven te zien, het is dan ook heel gewoon om even naar je tegenligger te zwaaien.
De afstanden zijn enorm. Soms tot 260km tussen twee 'plaatsjes'. Die plaatsje bestaan dan uit een tankstation en een camping en soms nog enkele huizen. Je moet dus ook in elk dorpje tanken. Aangezien ze dat ook zelf doorhebben, is de prijs van de benzine gemiddeld anderhalf keer zo hoog als in de steden.
Op de hele route hebben we welgeteld 1 afslag gehad. Dus we zijn in een keer goed gereden!

Aangekomen in de bewoonde wereld zochten we een campsite aan zee: Saunders Beach. Het was er prachtig, een groot groen grasveld, tafeltjes, toilet, douche, gratis BBQ en uitzicht op zee. Om aan onze sportieve plicht te voldoen, zijn we devolgende ochtend hard gaan lopen op het strand.
Daarna het laatste stukje gereden naar Cairns.

In Cairns hebben we eerst een dagje rustig aangedaan. Na al dat rijden ff lekker zwemmen op de camping en wat rondwandelen door Cairns. Ze hebben een erg mooie boulevard, er is een gratis zwembad dat loopt tot aan de zee. De hele Esplanade wordt gebruikt om te sporten, veel mensen lopen hard, wandelen en er staan allerlei (simpele) fitniss toestellen langs de route.

Bij het tourist office kregen we een route om de omgeving van Cairns te ontdekken. Vanuit Cairns zijn we noordwaarts langs de kust gereden. We hebben daar eerst was stranden gezien: Yorks Knob en Trinnity Beach. Heel mooi en je kunt hier ook zwemmen omdat er 'Stingernets' in het water zijn aangebracht (tegen de kwallen).

Met de veerpond, die maar liefst 2min duurde, werden we een riviertje over gebracht naar het regenwoud. Zo'n mooi stukje natuur hadden we nog nooit gezien. Via een slingerweg reden we door dit regenwoud met mooie uitzichtpunten en wandelingen. Het slingerde hier zo erg, dat we constant letterlijk aan het stuur moesten gaan hangen! (tja geen stuurbekrachtiging...)
Er is hier geen stroom aangelegd. Iedereen heeft een generator en op onze camping mocht iedere bezoeker maar een keer wassen omdat het nabijgelegen riviertje droog stond. Het einde van de route was Cape Tribulation, waar het regenwoud tot aan het strand liep.

In het regenwoud hebben we goed gezocht naar krokodillen, waar zo goed voor gewaarschuwd werd. Maar helaas hadden we er nog geen gezien. Dus besloten we een Crocodile Cruise te doen. Om half 10 's ochtends zaten we in de boot, waar de gids ons er meteen op wees dat het met hoog water (vloed) lastig was krokodillen te spotten. En ja hoor, na een uur en een kwartier hadden we er nog steeds geen gevonden. Het was pas de tweede keer dat dit was gebeurd. De beste man nodigde ons meteen uit om 's middags weer terug te komen, en dat hebben we dan ook gedaan.
Als vlot na vertrek kwamen we de grootste krokodil van de rivier tegen: Scarface, die maar liefst 4,5m lang is. En of dat nog niet genog was, zagen we daarna ook nog twee van zijn vrouwtjes. Overigens konden we de grapjes van de gids nu letterlijk mee vertellen.

Na deze bijzondere ervaring was het tijd om het binnenland in te gaan: The Tablelands. Er wordt hier veel verbouwd, zoals bananen, thee en koffie. We hebben dan ook heerlijke koffie gedronken bij de KoffieWorks. Daarna hebben we verschillende watervallen en meertjes bezocht. Het was allemaal erg mooi en helder. Bij sommige hebben we ook nog even een hele frisse duik genomen.

Inmiddels zijn we weer terug in Cairns. We moeten helaas onze auto laten maken, omdat de snelheidsmeter het had begeven. Als tussen oplossing hadden we een GPS die de snelheid in Miles Per Hour aangeeft. Met een briefje waarop de omgerekende snelheden stonden, wisten we toch ongeveer hoe hard we gingen. Maarja, niet echt ideaal, dus na een dag hebben we de auto naar de mechanic gebracht.

Morgen gaan de duiken en snorkelen in het Great Barrier Reef. De hele dag op een Cruise. Klinkt dat niet fantastisch.......

Check de foto's op:

• 04 November 2009 - 12:32

Tim Schoenmakers:

He Ruud en Suze,

Leuk om te lezen dat het goed gaat! Foto's zien er ook weer super uit! Veel plezier nog.

Gr. Tim

• 04 November 2009 - 12:45

Jacqueline:

Wederom een schitterend verhaal en mooie foto's!!! Wij gebruiken steeds een mooie foto van jullie als achtergrond op de computer, voelt dan dat jullie niet zo ver weg zijn !!! xxx mam

• 04 November 2009 - 13:12

Miep:

Alsof we een beetje mee op vakantie zijn. Prachtig!! Het is jullie aan te zien dat het leven goed is. Veel plezier op de cruise. xxx

• 04 November 2009 - 14:46

Hans J:

Wat een schitterend reisverslag, ik geniet daar enorm van. De foto's zijn nog mooier en maken het verhaal erg levendig. Lijkt mij een prachtige ervaring, super!
    pap

• 04 November 2009 - 20:36

Jan Kosman :

heel leuk jullie
    verslagen te lezen.geniet maar van alle leuke dingen die je ziet en meemaakt.
    groeten jan en annie

• 05 November 2009 - 22:49

Marjan Van B:

Hallo Ruud en Suze,

Wat een geweldige reis maken jullie.Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven en meemaken.Heel veel plezier en tot het volgende verslag met weer zo'n mooie foto's.
    Groetjes en xx vanuit het natte Milsbeek.

• 06 November 2009 - 20:41

Anke Van Den Brink:

Hoi Ruud en suze, wat een mooie foto's en super verslagen van jullie geweldige reis.
    Geniet er van . Enne blijf schrijven, leuk om te volgen.
    gr ank

• 07 November 2009 - 13:18

Nikki:

Hoi hoi

Echt super leuk ruud, je haren eraf. Wat gaaf die krokodillen zo dit bij. Op naar de woodstock zou ik zeggen, gezellig. Leuk om weet wat te lezen van jullie

Liefs Nikki

• 07 November 2009 - 21:33

De Hoppy S:

Hallo Ruud en Suze
    Wat hebben jullie het toch heerlijk ben wel n beetje jaloers maar een weekje was voor voor mij genoeg...Prachtige foto s ennu....Ruud wat heb je een geweldig kapsel en Suze die mooie blauwe snorkel ...moet je vaker doen...haha vele groetjes van Erik Cindy Dirk en Femke

• 09 November 2009 - 09:04

Oma:

Hallo schatten in AustralieWat een geweldig verslag,heb het wel 3xgelezen.wat zijn jullie ondernemende mensen.Prachtige foto´s en wat een schitterende natuur.Oma vind het hardstikke leuk zo met jullie mee te kunnen reizen.knuffel van OMA

• 09 November 2009 - 18:10

Joris:

Hey Ruud en Suze,

Ziet er fantastisch uit.

Heel erg veel plezier nog.

• 09 November 2009 - 20:27

Kenny En Ann-Marie:

wat een mooie verhalen! leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken! we zijn benieuwd naar het volgende verslag!
    liefs Kenny en Anne-Marie

• 13 November 2009 - 08:02

Ans :

Ruud en Suze, wat een belevenissen al in deze eerste maand. Leuk dat jullie uiteindelijk een goed busje hebben gevonden. Zoveel indrukken is het niet overweldigend. Het is ook bijna niet te geloven dat er al weer een maand om is, toch. Geniet maar lekker verder. Gr. Ans en Jans

• 13 November 2009 - 20:22

Jeanne:

He reizigers, wat eeb ervaring zo een reis. Fantastisch! Leuk trouwens om het allemaal zo een beetje te volgen wat jullie doen.Geniet van jullie vrijheid en ik ben benieuwd naar het volgende reisverslag

Groet van ons allen
    Jeanne

• 16 November 2009 - 09:21

Sanne:

Haha super! De Woodstock kennen ze overal... Super mooie foto's, zo te zien ontbreekt het jullie aan niets.
    Geniet maar lekker!
    Liefs Sanne

• 16 November 2009 - 10:25

Henny En Loes:

Hallo Ruud en Suze, Zo te zien gaat het helemaal goed met jullie. Met ons ook hoor. We hebben alleen niet zo'n superweer als jullie. Vandaag nat somber en guur! Maar dat zal jullie worst wezen! Het verslag was weer leuk om te lezen, foto's ook mooi. Veel groeten van
    Henny en Loes

• 16 November 2009 - 12:30

Minke :

In een woord 'Fantastisch' :)!!!

• 16 November 2009 - 16:33

Merel:

lieve suus en ruud!
    Super jullie verhalen en foto's...ik ben al helemaal jaloers geworden! Heel fijn om te lezen dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben! We missen jullie wel hoor..maar altijd fijn om te weten dat jullie daar goed op je plek zitten!
    heel veel plezier nog en ik wacht op het volgende verhaal!! liefs merel

• 17 November 2009 - 15:21

Susan:

Hoi hoi,

Super leuk om al jullie vehalen zo te kunnen volgen. Geniet ervan. Super leuk!

Groetjes Patty en Susan