Great Barrier Reef, omgeving & Withsunday eilanden - Reisverslag uit Sydney, Australië van ruudensuze - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef, omgeving & Withsunday eilanden - Reisverslag uit Sydney, Australië van ruudensuze - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef, omgeving & Withsunday eilanden

Door: wij

18 November 2009 | Australië, Sydney

Bij deze het vijfde verslag uit de serie 'Ruud en Suze op reis'.

De Great Barrier Reef:
Na om 7.00 uur de auto weggebracht te hebben voor reparatie, kregen we op de boot een stevig ontbijt: een burger met bacon & egg. Op weg naar het reef kregen we uitleg over de hele boot, veiligheid, het snorkelen en het duiken. Hierna vertelde een marine biologist wat we zouden zien tijdens het duiken en snorkelen zodat we ook een beetje wisten wat we zagen.
De golven werden steeds hoger en onze gezichten steeds witter. Dus de burger van Suze heeft het niet gehaald tot het reef.

Op de eerste lokatie konden we gelukkig eerst even snorkelen om een beetje bij te komen. Na zo'n 10 minuten in een diep blauw gat gestaard te hebben, bleek het reef een paar meter verderop te zijn! Wat we toen zagen: AWESOME!
Het was net of we plaatjes uit een boek aan het bekijken waren: felgekleurde vissen, koraal in allerlei verschillende vormen, structuren en kleuren.

Toen was het onze beurt om te gaan duiken. Met een fles van 15kg en nog wat lood op de heupen werden we te water gelaten. Zo moest het toch wel lukken om onder water te blijven. Het was even wennen met ademhalen, maar na 5 minuten voelde het best natuurlijk. We zwommen achter de instructeur aan die van alles aanwees en ons ook nog wat liet voelen zoals koraal dat voelde als een natte spons. Ondanks dat we maar 5-10 meter diep waren en het maar een half uurtje duurde, was het echt een vette ervaring!

Na nog wat gesnorkeld te hebben was het tijd voor de lunch. Hij zag er heerlijk uit, maar we hebben er weinig van kunnen genieten, gezien onze toestand...

Op naar de volgende lokatie. Hier zag 't reef er weer heel anders uit, maar zeker weer zo mooi. De papegaaivissen waren het mooist! Hele felle kleuren en helemaal niet bang voor je. Verder waren er zeebravisjes, zeesterren en nog een hele zee vol andere visjes...

Teruggekomen in de haven, waren we blij met vasteland onder onze voeten. De crew ging netjes op een rijtje staan om ons te bedanken en wij hen natuurlijk!
Maar goed dat we geen driedaagse toer hebben geboekt, dat hadden we nooit overleefd! En hoewel we eerst altijd een bootje wilde kopen als we ooit rijk zouden worden, hadden we hier niet meer zo'n behoefte aan...

Hier even een samenvatting van ons autoavontuur. Als eerste brachten we onze VAN dus weg, om de ventilator en snelheidsmeter te laten maken. Na dag 1 was de ventilator gefixt. Maar toen we 'm op gingen halen, begon hij ook nog te stotteren. Op dag 2 brachten we 'm weg om de snelheidsmeter te laten maken. Toen we 'm 's avonds ophaalde en er een stukje mee wilde rijden, werd het stotteren steeds erger, en als klap op de vuurpijl begaf de snelheidsmeter het weer... Dag 3 maar weer terug naar de mechanic, die vertelde dat de kabel er niet goed ingedraaid was (pff...dat was snel opgelost). Maar voor het stotteren moesten we de VAN weer achterlaten voor nieuwe bougies en bekabeling. Dag 4 was het dus eindelijk zover dat we konden vertrekken naar de volgende stad: Townsville. Maar na 300km, je raadt het al, begaf de snelheidsmeter het weer. Na het weekend weer naar een mechanic in Townsville waar niet alleen bleek dat de binnenste kabel opnieuw geknapt was omdat er een knik in de buitenste was, maar ook nog eens dat de hele kabel niet in Australie te krijgen was! Alleen in Japan en daar moesten we dan 3 weken op wachten (dat natuurlijk veel te lang duurt!). Het advies was dan maar in de volgende grote stad (Brisbane) achter een tweedehands kabel aan te gaan. Onze bootnavigatie (in miles per hour) doet dus nog steeds dienst...

Inmiddels waren we dus aangekomen in Townsville, dat een leuk stadje bleek. Alle barretjes en restaurants zijn in Western style, ze hebben daar 'the Strand' (zoiets als de esplanade in Cairns), een lagoon (groot gratis openbaar zwembad) en natuurlijk de gratis BBQs. In het midden van het stadje is een berg: Castle Hill. Het waren veel trappen en het was heet, maar het uitzicht was werkelijk adembenemend. Je zag: Townsville, de zee, de rivieren, Magnatic Island en het Great Barrier Reef.

Onderweg zijn we nog een paar leuke overnachtingsplaatsen tegen gekomen. ZO hebben we treekangaroos gezien, waren we in een plaatsje (Home Hill) waar alles gericht was op doorreizigers. Het was een gratis rustplaats met warme douches, BBQ, stroom en je kon er zelfs de was doen (wat intussen ook wel nodig was!). Vlak in de buurt was een heus Drive-In Movie Theatre. Helaas was deze alleen in het weekend open.

De volgende bestemming was Airlie Beach. Een mooi plaatsje bij de Withsunday Islands. We hebben daar 'Coral Beach' bezocht dat bestaat uit aangespoeld koraal. Op de vorige cruise vertelde ze ons dat het het Great Barrier Reef volgens onderzoekers nog maar 20-30 jaar bestaat. Echt zonde! Maar wel super dat wij het dan toch hebben gezien!

Whoehoe! Vandaag weer op cruise met deze keer een bezoek aan de Withsunday Islands. Een kleinere boot waar we 'waarschijnlijk' niet zo misselijk op zouden worden...
Op een echte azuurblauwe zee, zoals we die nog niet eerder hadden gezien, voeren we tussen de prachtige Withsunday eilanden door op weg naar onze eerste bestemming: een uitzichtpunt over Whitehaven Bay, het bekendste strand van de Withsunday Islands. Er waren allemaal kleurschakeringen in het water en het was zo helder dat je van bovenaf de roggen in zee kon zien zwemmen. Daarna gingen we daadwerkelijk naar Whitehaven Bay toe, maar niet voordat we 'stinger-suits' hadden gekregen (vanwege de gevaarlijke kwallen). Als een soort schaatsers met zelfs je hele handen en 't grootste deel van je hoofd bedekt, konden we in het water zwemmen. (Check de foto's, meer uitleg is niet nodig...)
Op het prachtige witte strand kregen we 'n BBQ als lunch. Lekker en goed georganiseerd.

Na nog wat zonnen en zwemmen was het tijd voor de volgende bestemming: het reef bij Hook Island. Als professionele snorkelaars gingen wij als eerste op een klein bootje dat ons tot in het reef bracht. Daar moesten we een backdrop doen, we hadden dit uiteraard nog nooit gedaan. We lieten ons maar gewoon achterover vallen en volgens de bemanning waren we echte pro's. We deden het blijkbaar goed!
Het reef was ook hier weer helemaal fantastisch. Heel anders dan in Cairns. Alles was hier veel vlakker, met veel boomachtig reef en allerlei vertakkingen. Hier was al veel reef afgestorven, het wordt dan wit, hard en breekt af.
Bij de boot zaten een paar hele grote en brutale vissen. er was 'n zwarte vis van wel 1 meter lang en 75cm breed die echt niet voor je aan de kant ging, tegen je aan zwom en zelfs naar Ruud hapte. Hij bleek een van de bemanningsleden als eens gebeten te hebben! Een nog wat grotere vis met mooie kleuren was een stuk vriendelijker en ging bij het trapje van de boot om eten schooien terwijl Suze naast 'm in het water lag. (Zie foto's!)
Ruud zag ook nog een grote zeeslang, maar toen hij Suze aan wilde tikken om 'm aan te wijzen, sloeg hij de snorkel uit haar mond. Helaas...de slang hebben we niet meer gezien. haha

Op de terugweg zaten we bovenop de boot en hebben we kunnen genieten van alles om ons heen. We worden al echte zeelui en de gedachten om een klein bootje te kopen begint toch weer te spelen (hoeven we niet zo heel rijk te worden!) Ineens werd de boot stilgelegd, omdat de kapitein vogels boven het water zag. Dit betekend dat er veel vis zit. Er werd een hengel uitgegooid en binnen 30sec was er een flinke tonijn aan de haak geslagen. Hadden de schippers vanavond ook weer wat te eten!

Check de foto's op: http://picasaweb.google.com.au/jansensuze/GreatBarrierReefTownsvilleAirlyBeachEnDeWhitsundayEilanden#

Tot schrijfs!

• 18 November 2009 - 07:15

Jacqueline:

Ziet er weer geweldig uit!!! En met de liefde zit het ook nog goed zo te zien, had niet anders verwacht! xxx mam

• 18 November 2009 - 09:32

Hans En Miep:

It's amazing!! Wat een avonturen beleven jullie toch en wat een geweldig mooie, haast posterachtige foto's. Het is goed te zien hoe jullie genieten. Dikke pakkerd van ons.En xxxx
    Hans en Miep

• 18 November 2009 - 10:57

Annelies:

Prachtig, prachtig, prachtig. En ik zie en lees dat jullie met volle teugen genieten.Blijf dat zo doen! Geweldig om jullie te volgen. Tot de volgende mail! Liefs, Annelies.

• 18 November 2009 - 13:51

Jits:

Wauuuuuuuw!!! Wat mooi allemaal! En superhippe pakjes trouwens!

Tot snel en geniet-ze
    dikke kus,
    Jits

• 18 November 2009 - 14:55

Juul:

Echt super gaaf! Mooie foto's weer! Nice, die pakkies haha. Geniet ervan! Groetjes

• 18 November 2009 - 16:49

Guus En Brit:

Roedie en suze!

Hardstikke blits allemaal wat jullie daar mee maken!
    Hou vol he met zijn 2tjes have fun groetjes uit grusbek

• 18 November 2009 - 19:31

Ria En Ton:

Omdat we dit keer geen kaartje kunnen sturen willen wij jou vanuit het natte Deventer een zonnige verjaardag wensen.Wij volgen jullie wel en horen ook via Hans en Miep hoe het jullie vergaat.
    Nog een hele fijne tijd.
    Groetjes Ton en Ria.

• 19 November 2009 - 21:59

Riky:

Gefeliciteerd Ruud.Lekker zoet gebak gehad vandaag en waarschijnlijk ook een lekker drankje. Wat een verhalen en mooie foto's weer. Groetjes Riky

• 20 November 2009 - 06:58

Henkie:

Hallo Ruud en Suze hoe is het aan de andere kant?? Ruud hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!! dit is vast het eerst jaar met zo'n goed weer. we gaan d'r vanavond eentje op je drinken veel plezier samen groetejs henk

• 20 November 2009 - 11:28

Diny:

Hallo Ruud en Suze,

Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wij zullen vanavond een borrel op je verjaardag drinken, doen jullie dat ook maar.
    Vele groetjes,

Leo,Diny, René, Maaike, Paul,Sandra en Margo.

• 20 November 2009 - 14:12

Renée:

Hee Suze & Ruud,

Ruud van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Weer super leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken, echt geweldig!

Liefs, Mar10, Annelies, Dirk, Jerik & Renée.

• 20 November 2009 - 14:44

Hans J:

Hé kids,
    Hebben jullie een gezellige verjaardag gehad samen? Was de BBQ lekker? Wij gaan vanavond (vrijdag) een taartje eten bij Miep en Hans, gezellig hè. Verder vind ik het weer een prachtig verhaal en mooie foto's. Ik geniet daar elke keer weer van, keileuk!
    Pap

• 20 November 2009 - 18:58

Berdy En Loes :

Hey Ruud en Suze, Ruud van harte gefeleciteerd!
    We gaan er straks een op jullie drinken! Leuke dag gehad hopen we! Veel groetjes van
    Berdy en Loes

• 20 November 2009 - 19:34

Eef En Melvin:

Hee Ruud en Suze, Gefeliciteerd Ruud! Leuke verjaardag gehad daar? Voor jullie is de dag alweer om, maar hier ben je nog de hele avond jarig, dus we zullen er zo eentje (of een paar meer)op je drinken!
    Wat een geweldige verhalen trouwens, het ziet er weer prachtig uit!
    xxx Melvin en Eef

• 21 November 2009 - 13:01

Marlijn:

Heey Suus en Ruud,

Hahahah, die duikpakken, GEWELDIG!!! Het ziet er echt super mooi uit. Heerlijk genieten! Veel plezier!!

• 21 November 2009 - 13:01

Marlijn:

Ohja vergeten, Ruud nog van harte gefeliciteerd!

xxx

• 22 November 2009 - 08:34

Marjan En Familie:

Goedemorgen Ruud en Suze,

Hoe gaat het bij jullie daar? Ziet er allemaal erg tof uit, leuke foto's etc.Ruud nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en natuurlijk Suze ook een beetje afgelopen vrijdag en nog heel veel plezier de komende tijd.

• 18 December 2009 - 22:23

Kenny En Anne-Marie:

Ruud en Suze, wat een mooie foto's en verhalen!
    ....WAUW....!!!
    geniet zé!!