Noord Eiland Nieuw Zeeland deel 1 - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van ruudensuze - WaarBenJij.nu Noord Eiland Nieuw Zeeland deel 1 - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van ruudensuze - WaarBenJij.nu

Noord Eiland Nieuw Zeeland deel 1

Door: wij

17 Maart 2010 | Nieuw Zeeland, Napier

Eerst stiekem nog 'n stukje Australie. We vlogen van Perth naar Sydney waardoor we 'n nachtje oversloegen. We vlogen om 23.00 uur en na 4 uurtjes vliegen was 't ineens 6.00 uur 's ochtends. Na veel rondbellen vonden we uiteindelijk 'n hostel waar we eerst 'n paar uurtjes bijsliepen. Omdat we de highlights van Sydney al hadden gezien, bezochten we 's middags 2 wat minder bekende shoppinggebieden. 's Avonds hebben we heerlijk 'luxe' Friends gekeken in ons hostel. De dag erop bezochten we de Paddy's Market nog 'n keer om te shoppen voor souveniers, waarna we 's avonds om 18.00 uur naar Auckland vlogen. Onderweg zat Ruud naast twee gezellige oude mannetjes die ons uitnodigde om op de terugreis in Sydney bij hen te overnachten (mooi! weer 'n gratis overnachtingsplaats!). 't waren twee hele grappige mannetjes, want ze waren zelfs stiekem (samen met ons) hun 'tax-free' wiskey aan het opdrinken.

Nu dan echt in Nieuw Zeeland aangekomen, was 't 23.00 uur en konden we geen auto meer huren. De eerste nacht brachten we dus op de bankjes van 't vliegveld door. De volgende ochtend huurde we bij A2B voor 'n prikkie 'n prachtige witte Toyota Corolla uit 91 ('n echte polenauto!).

We reden naar Auckalnd omdat we eerst 't 1 en ander aan campingspullen moesten verzamelen. Na twee dagen hadden we een tent, matjes en kookspullen dus konden we op weg. De eerste plaats van bestemming was Whangarei. Hier bezochten we de Abbey caves. Grotjes die je zomaar zelf mocht gaan bekijken. We moetsen over hekjes klimmen, door weilanden val koeien of stieren lopen en via een hoop rotsen de grot in klauteren. In de grotten zagen we limestone stalagmieten en stalagtieten en voor we het door hadden stonden we met onze schoenen in een riviertje die door de grot stroomde. Het was allemaal mooi groen, nat en donker (onze hoofdlampjes kwamen goed van pas). In de laatste grot besloten we toch maar door het riviertje te lopen om verder de grot in te gaan. Daar zagen we 'efteling-achtige' tafferelen. Het was er stikdonker en om ons heen waren honderden fel groen lichtgevende puntjes: Glow worms. Echt heel mooi.

In Whangarei bezochten we ook de Whangarei falls. Met 27 meter vallend water de meest gefotografeerde watervallen van nieuw zeeland. We kampeerden die nacht op het strand aan de zee!

Omdat het de volgende dag echt mooi weer was gingen we eerst een uurtje op het strand liggen en in de zee 'zwemmen' waar enorm hoge golven over ons heen sloegen. Hierna bezochten we de 'wereldbekende' Hundertwasser toilets en de Haruru Falls. In Kerikeri (ja de plaatsnamen worden er niet gemakkelijker op) zagen we nieuw(e) watervallen: de Rainbow Falls. De laatste bestemming van de dag was Tauranga Bay. Een baai waar het strand 'peach'-kleurig was en we kookten bij de zonsomdergang. De receptie van de camping was al sinds 13.00 uur gesloten dus inchecken zat er niet in (op de deur hing een bordje met: We'll catch up with you in the morning) en we douchten met muntjes die we van andere campinggasten kregen. 's ochtends bleek de receptie pas om 10.00 open te gaan en daar konden we niet op wachten, jammer maar helaas... (foei!)

We reden nu richting het meest noordelijke puntje van Nieuw Zeeland waar we onderweg 'The Ancient Kauri Kingdom' tegen kwamen. Meer dan 50.000 jaar geleden was er hier een enorm bos dat om de 1 of andere reden is omgevallen. De bomen zijn omder de grond komen te liggen en nu worden deze opgegraven. In deze winkel stonden de meest prachtige dingen gemaakt van dit oude hout. Iets verderop zagen we ook nog een plek waar je de oude bomen onder de grond kon zien liggen (een beetje uitgegraven dan)..

Er zijn twee wegen naar het noordelijke puntje: de normale weg en het strand! Het strand was hier van hard zand en je mag er maarliefst 100 rijden (en dat is hard op het strand!) Ook al wisten we niet zeker of het mocht van ons verhuurbedrijf, we hebben het natuurlijk toch even uitgeprobeerd! De 100 hebben we zeker gehaald en je kon ook leuk slippen op het strand (gelukkig zijn we all risk verzekerd)!

's Avonds kwamen we aan in Opononi en Omapere waar ze een prachtige baai hebben met grote zandduinen aan de overkant ervan. Op een heel mooi uitzichtpunt hebben we ons maaltje gekookt en gegeten. Toen de zon al lang onder was en eigenlijk alles al dicht zat besloten we toch een camping op te zoeken (waar de eigenaar ontzettend blij met ons was).

In de ochtend was 't tijd voor 'n 'pittige' boswandeling. Daarvoor reden we naar 't Waipoua Forest, waar reusachtige Kauri bomen groeien. De eerste die we zagen was meteen de grootste: Tane Mahuta (51 meter). Daarna reden we (want lopen zat er niet in) naar de Four Sisters: 4 lange bomen die allemaal uit 1 basis groeiden. Tenslotte gingen we ook nog maar even kijken bij de Te Matua Ngahere (the Father of the Forest). Met z'n omtrek van 16.4 meter was dit de meest imposante en breedste levende Kauri.

We verlieten het noorden van het noordeiland en reden Auckland weer voorbij. In Huntly kampeerden we op 'n leuk en gezellig klein campinkje waarna we doorreden naar Lake Rotorua, voor wat vulkanische activiteit! En dat zagen we!
We gingen naar 't park in de stad. Hier zagen we al kokende / borrelende modder, waarbij 't soms ook omhoog spatte en we zagen hardkokend water, 'n borrelend poeltje en 'n berg stomende rotsen. De thermische activiteit heeft 'n hele aparte geur, die je overal in de stad rook. Lekker of niet, wij werden er niet goed van! Aan 't einde kwamen we bij 'n bad, waar we 't bijzonder warme water konden proberen. 't moet ook goed voor je huid zijn, maar we hadden na dit bad nog steeds droge benen!

Voor de camping moesten we 'n stukje rijden. Onderweg zagen we in de verte veel stoom. Tussen wat houte paaltjes keken we zo de Whakarewarewa Thermal Valley in (voor de meeste thermische parken moet je betalen) en zagen we 'n enorme gijzer spuiten! Op onze camping konden we die avond ook nog 'n echte gratis Aussie BBQ gebruiken.

Tijd voor 't echte werk... We gingen naar Wai-O-Tapu, 't meest kleurrijke geothermische park. 't was werkelijk prachtig. We zagen:
- 'n groene kokende heksenpoel
- de Champagne Pool die onderin 150 graden is (dus flink borrelde), 'n oranje rotswand heeft en roze en blauwe stoom uitslaat
- de Lady Knox Geyser (meer dan 10 meter hoog spuitend water)
- Gif geel kijkende rotsen
- kokende modder
- en nog veel meer, dus check de foto's maar!

Na al deze indrukken namen we 'n 'duik' in 'n echt geothermisch riviertje. Met aan de ene kant 'n heel warme stroom (die zo warm was dat de stoom eraf kwam) en aan de andere kant 'n koude stroom. Heerlijk, net 'n warm bad!

't tweede vulkanische meer ligt zo'n 80 km verder: Lake Taupo. Hier zagen we hoe stoom gebruikt wordt als electriciteitsbron (maar liefst 15% van alle stroom in Nieuw Zeeland!) en de snelst stromende rivier van Nieuw Zeeland, die ze met de Aratiatia dam tegenhouden en die 'n paar keer per dag los gaat (en dan geht es loss!). Ook de Huka Falls zagen we hier die 'n prachtige blauwe kleur hebben. En als laatste thermische activiteit kwamen we uit bij hotpools die in prachtig uitzicht hadden over de nabijgelegen vallei.

Check de foto's op:

• 17 Maart 2010 - 07:17

Chan:

Hee avonturiers,
    Wat leuk om weer een verslag van jullie te lezen. Zo te lezen hebben jullie je weer goed vermaakt en mooie dingen gezien!
    Geniet er nog van en tot snel.
    Groetjes

• 17 Maart 2010 - 08:37

Jacqueline:

Even dubbelop, maar we wachten weer in spanning op jullie volgend nieuwe verhaal xxx Jacq