Adelaide en de Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van ruudensuze - WaarBenJij.nu Adelaide en de Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van ruudensuze - WaarBenJij.nu

Adelaide en de Great Ocean Road

Door: wij

16 December 2009 | Australië, Melbourne

Omdat we de vorige keer een ellenlang verhaal hebben geschreven dit keer sneller een update want we hebben alweer vanalles meegemaakt!

Aangekomen in Adelaide wilde we als arme backpackers natuurlijk geen parkeerticket kopen waardoor we genoodzaakt waren de bus een eind uit het centrum te zetten, en moesten we een heel eind wandelen. We hebben ons in Adelaide prima vermaakt. We hebben lekker op een bankje gezeten, gratis geinternet bij de bibliotheek, naar een marktje geweest en een heerlijke Barbie (BBQ) gehouden in het park. Daar worden we overigens al heel goed in, we maakten pizza, sausage rolls en meetpies! De typische australische meetpie was geen succes. Het deed ons denken aan het aziatische eten... en ik kan je vertellen dat is geen compliment!

Adelaid moest een goede stapstad zijn. Maar zelfs in DE uitgaaansstraat van Adelaide was het uitgestorven (misschien omdat t woensdagavond was).

De volgende dag hadden we een (gratis) rondleiding geboekt bij de chocoladefabriek: Heigh's chocolate. We zagen hoe de bonbons en truffels werden gemaakt (met de hand!) maar het belangrijkste was natuurlijk dat we veel lekkere chocolaatjes mochten proeven!

Adelaide was een leuke studentachtige stad met niet heel veel bezienswaardigheden, waardoor we na twee dagen de stad weer verlieten. Op weg naar de Great Ocean Road...

Na een tijdje gereden te hebben zagen we in de verte een roze vlak. Toen we dichterbij kwamen bleek dit een meer te zijn, dat echt roze was! Niet heel verassend dat ze het 'the Pink Lake' hebben genoemd. Het was de dag van de gekleurde meren want daarna kwamen we bij het kratermeer: the Blue Lake. Het was zo blauw dat het wel inkt leek! En het grappige is dat ze niet echt een verklaring hebben waarom het zo blauw is, de bevolking drinkt dit water zelfs.

In dit gebied zijn veel vulkanen dus die wilde we ook wel eentje zien. Via een lang pad en een trap kwamen we uit aan het randje van een vulkaan waar we in een heel diep gat konden kijken. Onderin de krater dacht Ruud (zo eigenwijs als hij is)wel even over de rotsen naar boven te klimmen i.p.v. over het pad. Maar zoals Suze al van te voren voorspeld had, ging dat niet lukken en moest hij toegeven aan de wijze woorden van Suze (zoals altijd natuurlijk ;-)).

Het weer was inmiddels omgeslagen en het was niet meer zo lekker warm (vandaar dat je af en toe een trui ziet op de foto!)
Als ochtendgymnastiek begonnen we aan een 'very steep' wandeling van 2 uur, op weg naar zeehondjes. De rots waar ze allemaal oplagen was nog best ver weg, omdat we heel hoog stonden, maar we hebben wel leuke filmpjes van ze kunnen maken. De pret werd helaas een beetje gedrukt door 'n vlieg of 10 miljoen!

Daarna stond de Great Ocean Road (of minder poetisch: de B100 (drommels, drommels en nog een drommels! haha)) pas echt op het programma. We zagen allerlei fantastische uitzichten over limestone rotsen die in de oceaan staan. 't is moeilijk te beschrijven hoe alle uitzichtpunten er precies uitzagen, dus voor een goed beeld moet je de foto's bekijken. Uiteindelijk kwamen we uit bij DE trekpleister van de Great Ocean Road: the Twelve Apostels. Mede omdat 't zo druk was (vooral met bussen vol aziaten) en 't niet zo mooi weer was, vonden we niet echt mooier dan de rotsformaties die we al hadden gezien. Aan het einde van deze dag zijn we nog naar Wreck Beach gereden. Onderweg liepen er ineens koeien op de weg die zelf erg goed wisten waar ze heen moesten. Na 'n pittige wandeling met veel trappen, kwamen we uit op 't strand waar we verschillende ankers en 'n stuk van 'n mast van schepen uit 1800 zagen.

Het tweede deel van de Great Ocean Road liep echt langs de oceaan. Het was inmiddels weer zonnig, dus de hele dag zagen we 'n helder blauwe zee aan onze rechter kant. In Otway National Park was 't een waar koala paradijs. Nadat we opeens een koala de weg over zagen staken (voor onze VAN), ontdekten we dat hier in bijna elke boom een koala zat! Hier hebben we wel een paar uurtjes doorgebracht.
Ook bezochten we nog 'n stukje regenwoud vol varens in dit park. En kwamen we weer 'n redelijk grote slang tegen (en ja...Suze zag 'm het eerst!). Hierna zat de Great Ocean Road er helaas alweer op en was Melbourne de volgende bestemming...

Tot de volgende keer maar weer!

En de foto's natuurlijk!

• 16 December 2009 - 07:20

Jacqueline:

Die vliegen lijkt me niet zo leuk, voor de rest werderom super, zou zo met jullie willen ruilen xxxx mam

• 16 December 2009 - 08:16

Hans:

Wederom geweldig! Leuk verhaal en prachtige foto's. Het landschap was wel anders in Pieters Bierum, haha. Het zoekplaatje kon ik ook niet oplossen, zie geen een koala. Pap

• 17 December 2009 - 14:57

Henny:

Wederom een super verhaal en geweldige fotos!! Getver.. die vliegen. Heb ook geen koala kunnen ontdekken. Blijf lekker genieten van al dat moois ! Kus Henny Vinc Selke en Marin

• 17 December 2009 - 15:54

Miep:

Weer helemaal top jullie belevenissen en foto's. Jullie
    zijn te benijden al moet je af en toe 'n trui aan. Toch anders dan de snowboots die wij aan moeten!!

• 17 December 2009 - 18:43

Anke:

waaauw! Super gave foto's en weer een kei leuk verhaal :D! Die Ocean Road is bijna net zo mooi als Cinque Terre, maar dan iets mooier ;)! Zo te zien gaat alles goed met jullie, en een hoop romantische foto's hihi! Ga zo door!

Veel plezierrrr!!
    Liefs Anke

• 19 December 2009 - 18:50

Melvin En Eef:

Heey, wat een leuke verhalen weer en super mooie foto's! Dat wordt dit jaar iig geen witte kerst voor jullie! Erg jammer... al zouden we heeeel graag willen ruilen! Owja, en die drie hoopjes op de foto, zijn dat de koala's?
    Groetjes Eef en Melvin

• 20 December 2009 - 14:40

Oma:

Wel wat later,maar hier is dan het berichtje van Oma.Jongens,jongens,wat maken jullie veel mee.Ook hier gebeurd zo wel het nodige.Heel Nederland is een witte deken,alles ligt plat en ik durf echt niet naar buiten.Ik geniet echt wel van jullie prachtig reisverslag.knuffel Oma

• 22 December 2009 - 12:48

Marco En Jacqueline:

Heey Ruud & Suze,
    Wilde je jullie alvast hele fijne feestdagen wensen. Maak er iets gezelligs van saampjes. En blijf natuurlijk genieten van alles. Want echt super wat jullie allemaal meemaken.
    Liefs Marco & Jacqueline

• 26 December 2009 - 13:22

Wilma Zegers:

hallo,Suze en Ruud.
    wat geweldig allemaal en lekker warm, hier is het echt winter,alhoewel het nu aan het dooien is.
    Hebben jullie het gezellig met Kerst of merk je er niet zoveel van ??
    Fijne dagen en een goeie jaarwisseling.
    En natuurlijk alle goeds voor 2010.
    Een kerstknuffel van mijn. XX

• 26 December 2009 - 14:08

Ewald En Petra:

Suze en Ruud

Wij Wensen jullie een paar fijne en warme kerstdagen toe