Melbourne en de zuidoost kust - Reisverslag uit Wollongong, Australië van ruudensuze - WaarBenJij.nu Melbourne en de zuidoost kust - Reisverslag uit Wollongong, Australië van ruudensuze - WaarBenJij.nu

Melbourne en de zuidoost kust

Door: wij

27 December 2009 | Australië, Wollongong

Allereerst allemaal gelukkige kerst en alvast een heel gelukkig nieuwjaar! Super bedankt voor alle reacties en mailtjes! 'T is echt super leuk van jullie te horen!

Dan nu ons volgende verhaal:

Aangekomen in Melbourne zochten we met onze bus weer een mooi plekje bij een park, met water, wc en BBQ. Wat nog mooier was, was dat we vanaf daar een treinkaartje konden kopen van $6,80 waar we dan de hele dag met al het ov konden reizen!

Als eerste gingen we naar het Federation Square. Een super hip plein waar vanalles gebeurde. Toevallig was net een basisschool aan het optreden met kerstliedjes en dansjes. Heel grappig al die schooluniformen. Om de stad verder te verkennen (en om even uit te rusten) maakten we daarna nog een rondje met de citylooptram. 's avonds hebben we heerlijk op een terrasje gezeten op het Federation Square. De terugreis naar de VAN verliep iets minder 'smooth' dan gepland. Omdat het 'al' 24.00 uur was geweest, reden er geen treinen meer. We wilde een taxi nemen, maar die had al geen dienst meer (wat een wereldstad!). Dus zetten we de pas er flink in en waren we om 2.30 uur (2 uur later) toch weer bij 'ons thuis': de VAN.

Nog met de wandeling van gister in de benen, begonnen we vandaag vol goede moed aan de Golden Mile van Melbourne. Een pad van 1.6km door allerlei straatjes, waarbij je 2700 koperen schijven moest volgen, die in het voetpad zijn gemaakt.Vervolgens was het tijd voor een BBQ in 'ons' park. Er was ook een Afrikaans gezin aan het BBQ-en en er was een Australian Rules Football team aan het trainen. Tijdens de training werd door de oudere mannen bier gedronken, en de BBQ alvast helemaal vol gegooid met worsten, zodat iedereen na de training kon eten! Dat is nog eens iets anders dan onze korfbal of voetbal training! (en ze speelde ook nog eens eennahoogste klasse). Daarna genoten we nog van een biertje op de zomerwoensdagavond markt in het centrum. Er was een swingende reggae band en de meest uiteenlopende mensen gingen helemaal uit hun dak. (voor de insiders: denk Woodstock in het kwadraad!)

De volgende dag was het na lekker uitslapen toch eindelijk wel eens tijd om onze snelheidmeter te laten maken. Nu weten we weer hoe hard we rijden en hebben we toch weer ongeveer 7000km bespaard op de km-stand (altijd handig als je 'm gaat verkopen!)

Na alle highlights van Melbourne gezien te hebben, was het tijd om de stad weer te verlaten. Noodgedwongen moesten we uitslapen, want het kwam met bakken uit de lucht. Ondanks 't mindere weer gingen we dan toch op weg naar Philip Island. Helaas was dit een erg toeristisch eiland, met als hoogtepunt: de pinguinparade (mini-pinguins die 's avonds over het strand naar de zee lopen). Je kon deze alleen bekijken vanaf een tribune waar je weinig kon zien en je uiteraard te veel moest betalen. Dit lieten we aan ons voorbij gaan.

We dwaalden daarna verder af langs de zuidoostkust waar we allerlei kleine plaatsjes hebben bezocht. Met als eerste stop Wilons Promotory National Park. We hadden er een beetje een hard hoofd in of er een droge wandeling konden maken, maar daar aangekomen werd het gelukkig droog. We liepen langs de Tidel river, we kwamen een paar mooie stranden tegen, zagen reusachtige rotsen en bergen waar veel bomen waren afgebrand.
langs de kust zijn we nog een aantal keer een stukje omgereden. Dit gebied staat namelijk bekend om de woenste zee en er zijn veel schepen vergaan. verschillende schepen zou je vanaf de kust kunnen zien... Maar wij hebben uit betrouwbare bronnen vernomen dat je daar diep voor moet graven!

Ook hebben we geswingd op een echte swingbridge (een chacha en een jive), omdat we anders een paar uur moesten wachten totdat die open zou swingen. En we gingen naar Stony Creek Testal Bridge. Daarvoor moesten we eerst een behoorlijke unsealed road voor rijden (thuis volgen er nog filmpjes over hoe onze VAN dat doet!). Het was een super gave brug waar tot 20 jaar geleden treinen overheen reden.

Er volgde een onderhoudsdag. Ruud zijn haar werd weer gemillimeterd omdat er inmiddels beter in centimeters geteld kon worden en we lieten een schroefje uit onze band verwijderen. Twee harde voorbanden stuurt een stuk lichter!

Om aan onze dagelijkse fitness te voldoen beklommen we Mt Genoa. Al was het maar 1,5 km het duurde een uur om boven te komen. Eerst door het bos, via een rotspaadje (waar we af en toe handen en voeten voor nodig hadden) en een paar steile trappen kwamen we op het puntje uit. Een rots met een omheining (gelukkig) van 2m2, met een 360graden uitzicht over de omgeving. Op de terugweg maakten we een vriendje. We vonden een hagedisje dat niet echt bang was want we konden van heel dicht bij een foto maken. Als bedankje hebben we hem vliegjes gevoerd!

We passeerden een aantal gebieden waar we erg mooi konden zwemmen of zelfs snorkelen, maar helaas was het daar te fris voor. 1 dag hadden we nog geluk en hebben we heerlijk in zee gezwommen en ons kleurtje bij kunnen werken. En we maakten in Ulladulla (ja serieus, zo heet 't) een wandeling langs de kust waar op boomstammetjes allemaal aborigional schilderingen gemaakt waren.

En toen werd het kerst....
We deden op 24 dec. samen met 1000den andere australiers onze kerstinkopen. Op kerstavond hebben we de pastijtjes natuurlijk moeten missen maar de hamburgers waren een lekkere vervanging. We deden het fantastische dollar-dobbel-kerstspel. De cadeautjes werden ingepakt (met zilverfolie) en onder onze kerstboom gelegd. We hebben ons rotgelachen, met name met opdrachten als: 'wissel van plaats met je rechter buurman' (wat een hoop geholver opleverde in de VAN!)

1e kerstdag hadden we uitgebreid ontbijt waarna we doorreden naar het strand met het witste zand van de wereld: Hyams Bay. Het was tijd om onze nieuwe cadeautjes uit te proberen, dus hebben we gebeachballd!
Het lijkt een traditie te zijn hier om op eerste kerstdag een duik in zee te nemen, want ook al was het best fris, er doken een hoop ozzies het water in!

Niet veel later begon het te regenen, dat later de start bleek te zijn van een 24 uurse regenmarathon. Gelukkig vonden we 's avonds een BBQ met overkapping waar we ook nog droog konden zitten... wat een luxe! Met een heerlijke BBQ schotel, lekkere salade, een biertje en tiramisu na hebben we een baap uur lekker genoten van ons 'zomerse' kerstmaal. Zo viel onze kerst in ieder geval niet helemaal in het water!

De foto's zijn te bezichtigen op: http://picasaweb.google.com.au/jansensuze/MelbourneEnDeZuidoostKust#

• 27 December 2009 - 02:41

Bartje:

He Ruud en Suze,

Ik ben helemaal onder de indruk van jullie verslag en de foto's, ik heb er geen woorden meer voor....

Heel veel plezier nog daar en een gelukkig en gezond 2010!!!!

Bartje

• 27 December 2009 - 10:22

Wilma Zegers:

goede morgen ,ja hier is het 11 uur.Derde Kerstdag.
    Wat een prachtige foto`s toch weer,het is daar echt schitterend.
    En jullie eten er goed van zo te zien,maar het gewicht blijft op peil denk ik met al dat lopen,phoe phoe!!
    Fijne,gezellige jaarwisseling ,Doei doei
    groetjes Wilma en Tommy

• 27 December 2009 - 11:18

Annelies:

Lieve Suze en Ruud,
    Voor jullie ook de allerbeste wensen voor 2010. Dit alles nemen ze jullie niet meer af. Wat was het weer prachtig om te zien en te lezen.Ga door met genieten en een hele fijne jaarwisseling. We denken aan jullie.
    Liefs. Annelies.

• 27 December 2009 - 13:32

Maartje:

Hoi Suze en Ruud,
    Wat zien jullie er goed uit, lekker bruin. Echte warmte kleur. Ik heb even de tijd genomen om al jullie mooie foto's en verhalen te lezen. Wat een super mooie ervaringen allemaal. Die foto's zijn echt zo indrukwekkend en Fascinerend, wat een super mooi land zeg. Ik ben echt wel jaloers. Jullie hebben hier alleen de echte kou gemist.Het was echt extreem koud, moest zelfs de ruiten in de binnenkant van mijn auto krabben. Bijna bevroren snottepinnen:) Verder gaat alles hier zijn gangetje. Kijk alweer uit naar het volgende verhaal. In ieder geval alvast een gelukkig nieuwjaar toegewenst, maar aan de foto's te zien heb ik daar bij jullie geen twijfel over. Geniet maar van die mooie tijd daar-x- Maartje

• 27 December 2009 - 14:14

Miep En Hans:

Leuke en vooral knappe vrienden hebben jullie gemaakt!! Jullie Kerstdiner ziet er super uit. (Bijna net zo lekker als onze pasteitjes. Ha Ha.)
    Hopelijk beter weer van de week. Geniet van de jaarwisseling. We spreken elkaar weer snel. xx van ons

• 28 December 2009 - 12:29

Gerrie Wijers:

Hallo Ruud en Suze
    Wat ben ik verschrikkelijk jaloers op jullie maar wie weet ga ik ooit nog een keer die kant uit want we hebben daar van de kant van Manon familie wonen
    Maar geniet er maar lekker van.
    fijne jaarwisseling en groetjes Gerrie MAnon en Iris

• 28 December 2009 - 17:49

Guus En Brit:

Hey Ruudje en Suze!!!!

Kei gaaf wat jullie allemaal zien, geniet ervan nu maar ook nog in 2010! Fijne jaarwisseling en pas uit met het mooiste werk wat er is!!!! Groetjes De Zillus en Brigit

• 28 December 2009 - 18:09

H.v.m:

hallo ruud en suze.

zit eens even op julli site te kijken ,ziet er prima uit .kan wel zien(lezen) dat julli niet stil zitten.wat betreft het weer is het hier in groesbeek beter vertoeven.
    'n beetje motregen 'n beetje vorst, af en toe een zonnetje een graadje of 5 wat wil je nog meer.wat dacht je van de afgelopen dropping,prima verlopen(als vanouds bij erik) en dat onder een temperatuur van -15 lekker toch.nou ik wens julli nog een fijne tijd ,en we blijven julli site goed volgen.
    p.s kijk even op de dvsg site, daar staan al een aantal foto's van de dropping op .
    groetjes corina,patrick,henk

• 29 December 2009 - 11:39

Rene En Bernadet:

Hallo Globetrotters,
    We lezen trouw jullie verslagen en zo wanen we ons ook een beetje in Australie,lijkt me wel raar, de kerst in warme sferen te vieren, We wensen jullie een fijne jaarwisseling toe, eerder dan wij natuurlijk, en veel geluk en gezondheid voor 2010.
    Groetjes Bernadet, Rene, Gijs en Bart

• 31 December 2009 - 10:34

Henk En Nicole:

Ha ruud en suze, aan het verslag te zien houden jullie het nog wel even vol aan de andere kant. Een heel fijne jaarwisseling en geniet ervan
    groetjes henk en nicole

• 31 December 2009 - 15:04

Jerik En Renée:

Hee Suze en Ruud!

Ik geloof dat jullie al in het nieuwe jaar zitten dus alvast de beste wensen voor 2010! Ben super benieuwd hoe oud&nieuw in Sydney was!!
    Groetjes Jerik & Renée.

Ps, wat een leuk vriendje hebben jullie!!

• 31 December 2009 - 18:48

Leo & Diny:

Hallo Ruud en Suze,
    Wij zijn ook trouwe lezers van jullie belevenissen.Jullie foto's laten zien hoe geweldig veel daar te zien is.Wij genieten een klein beetje mee.
    Wij wensen jullie tevens een heel goed 2010.groetjes, Leo, Diny, René, Maaike, Paul, Sandra en Margo

• 01 Januari 2010 - 16:39

Jeanne:

He Suze en Ruud,

Even vanaf hier voor jullie de allebeste wensen voor 2010 met alles wat wenselijk is voor jullie. We genieten steeds weer van jullie verhaklen en mooie foto's.

• 04 Januari 2010 - 11:50

Berdy En Loes:

Hallo Ruud en Suze, het verslag is weer helemaal leuk, we genieten een beetje met jullie mee! We wensen jullie voor 2010 heel veel goeds en liefde toe!

Lieve groetjes Berdy en Loes

• 10 Januari 2010 - 13:51

Tim En Laura:

Hee Ruud en Suze,

Aan de uitgebreide verslagen en vele foto's is goed te zien dat jullie het heel erg naar jullie zin hebben. Klinkt goed!

Hier sneeuwt het nu al een paar weken.

Dus geniet er daar maar lekker van, hopelijk niet teveel regen meer.

Heel veel plezier nog,

Liefs Tim en Laura